«Ανυπότακτο Αγρίνιο»: Μερικές αλήθειες για το νερό και μία πρόταση

Την προηγούμενη Πέμπτη, 31 Οκτωβρίου 2024, φορείς και πολίτες της κοινότητας του Καινούργιου, με παρέμβαση τους στο δημοτικό συμβούλιο Αγρίνιου, απαίτησαν την κατάργηση της αύξησης του νερού, που αποφασίστηκε στις 19 Φεβρουαρίου 2024 από το Δ.Σ. της ΔΕΥΑ Αγρινίου και εγκρίθηκε την Δευτέρα 26 Φεβρουαρίου 2024 από το δημοτικό συμβούλιο Αγρινίου με την 29/2024 απόφασή του.

Δεν θα μπούμε στη λογική να εκφράσουμε τη συμπαράσταση μας στο δίκαιο ή στο άδικο του αιτήματος των συμπολιτών μας, γιατί γνωρίζουμε ότι όποιος δημότης του δήμου Αγρινίου αντιδρά σε πολιτικές που αποφασίζει και εφαρμόζει διαχρονικά το διοικητικό συμβούλιο της ΔΕΥΑ Αγρινίου έχει εκ προοιμίου δίκιο. Ο λόγος είναι ένας και μοναδικός. Η Κοινωφελής Επιχείρηση, ειδικού σκοπού ΔΕΥΑ Αγρινίου έχει απολέσει εδώ και χρόνια το δικαίωμα να έχει δίκιο, γιατί:

Η τιμολόγηση της ΔΕΥΑ Αγρινίου είναι εκ προοιμίου «αυθαίρετη»*! Ουδέποτε τα τελευταία 30 χρόνια, που εμείς τουλάχιστον γνωρίζουμε, το Δ.Σ. της επιχείρησης δεν αποφάσισε την τιμολογιακή της πολιτική με βάση κάποια μελέτη ενός ανεξάρτητου οργανισμού για τον προσδιορισμό του κόστους του νερού στο Δήμο Αγρινίου. Πάντα η τιμολόγηση γινόταν με πολιτικά κριτήρια χωρίς κανείς να γνωρίζει το πραγματικό κόστος της λειτουργίας της επιχείρησης και μάλιστα χωρίς τη χρήση κανενός πολιτικού χειρισμού από την πλευρά της πολιτικής ηγεσίας του Δήμου για τον περιορισμό του κόστους της λειτουργίας της. Το αντίθετο μάλιστα.

Εκτός από «αυθαίρετη», η τιμολόγηση της επιχείρησης είναι και «καταχρηστική»**, γιατί όχι μόνο αυθαίρετα και καταχρηστικά η ΔΕΥΑ «υφάρπαξε» από τους δημότες του Αγρινίου τα έτη 2012 και 2013 το τέλος του 80% στην ορισμένη τιμή κατανάλωσης του νερού, αρνούμενη να συμμορφωθεί με όσα ο νόμος όριζε για την εφαρμογή του, αλλά ταυτόχρονα και παράλληλα ουδέποτε αυτή συμμορφώθηκε με το άρθρο 19 του ιδρυτικού της νόμου (ν. 1069/1980), όπως αυτό αντικαταστάθηκε από το άρθρο 8 του ν. 4483/2017 με βάση το οποίο «η επιχείρηση υποχρεούται να δημοσιεύει, το αργότερο εντός έξι (6) μηνών από τη λήξη κάθε οικονομικού έτους, τα ουσιώδη και αναγκαία, για την ενημέρωση του κοινού, στοιχεία της δραστηριότητάς της», όπως «η παραγωγικότητα της επιχείρησης, η κατάσταση του προσωπικού, οι αμοιβές της διοίκησης και του προσωπικού, καθώς και άλλα στοιχεία για τις δραστηριότητες της επιχείρησης, σε Ειδικό Ενημερωτικό Τεύχος Καταναλωτή, που υπογράφεται από τον Πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου και τον Γενικό Διευθυντή της επιχείρησης και αποστέλλεται, με μέριμνα της επιχείρησης στους καταναλωτές για ενημέρωσή τους είτε αναρτώνται στον διαδίκτυο τόπο της επιχείρησης». Ούτε η παραπάνω έκδοση ούτε η παραπάνω ανάρτηση πραγματοποιήθηκαν ποτέ.

Ο αυθαίρετος «εξορθολογισμός» της κοστολόγησης της νερού μεταξύ των δημοτικών κοινοτήτων του Δήμου Αγρινίου καταργεί κάθε έννοια ανταποδοτικότητας. Γνωρίζει η ΔΕΥΑ να μας πει πόσο είναι το κόστος της παροχής ύδρευσης στη Νεάπολη και πόσο είναι το κόστος της ύδρευσης στην Παραβόλα για την Επιχείρηση; Είναι το ίδιο; Είναι διαφορετικό και πόσο;

Πόσο ισότιμη είναι η ανταπόδοση και ποιος «εξορθολογισμός» μπορεί να υπάρξει ανάμεσα στον δημότη που καταναλώνει ένα κυβικό νερό στους χαμηλούς ορόφους μιας πολυκατοικίας του αστικού ιστού με αυτόν που ζει, όχι σε διπλανό χωριό, αλλά στον παραπάνω όροφο, όταν ο τελευταίος έχει πληρώσει και πληρώνει, πέρα από την πάγια αγορά πιεστικού και το κόστος της ενέργειας που το πιεστικό απαιτεί για να φτάσει το νερό ως τη βρύση του.

 

Αυτά για όσα αφορούν στην τιμολόγηση του νερού από την ΔΕΥΑ Αγρινίου και την παράσταση των πολιτών και των φορέων της κοινότητας του Καινούργιου στο περασμένο δημοτικό συμβούλιο.

 

Να έρθουμε τώρα στα ακόμα πιο σημαντικά:

 

Τη Δευτέρα 5 Δεκεμβρίου 2016 και μετά από εισήγηση του Δημάρχου Αγρινίου η παράταξη του Δημάρχου, η παράταξη του κ. Μοσχολιού (τη εξαιρέσει ενός μέλους της μόνο) και η παράταξη του κ. Τραπεζιώτη, αποφάσισαν ότι το νερό στο Δήμο Αγρινίου είναι ΕΜΠΟΡΕΥΜΑ, αφού το ΜΟΝΑΔΙΚΟ κριτήριο της επιλογής τους, για τον εάν η ύδρευση θα παραμείνει στη ΔΕΥΑ ή θα περάσει ως Διεύθυνση στον δήμο Αγρινίου, ήταν το υψηλό ποσοστό της ΕΙΣΠΡΑΞΙΜΟΤΗΤΑΣ της ΔΕΥΑ και η λογική της ανταπόδοσης.

Μία γρήγορη ανάγνωση και μόνο των πρακτικών εκείνης της συνεδρίασης αρκεί να αποδείξει την αλήθεια της διατύπωσής μας. Γιατί τα άλλα περί τεχνογνωσίας της επιχείρησης κ.ο.κ., εάν υπήρχαν, δεν θα χάνονταν με το πέρασμα της επιχείρησης στο Δήμο.

Οι μοναδικοί που υποστήριξαν την κατάργηση της ΔΕΥΑ και την δημιουργία Διεύθυνση ύδρευσης στο Δήμο ήταν:

· ο δημοτικός σύμβουλος της παράταξης του κ. Μοσχολιού, Χρήστος Κουτρουμάνος,

· ο εκπρόσωπος της παράταξης «Ανυπότακτο Αγρίνιο», Στέλιος Μερμίγκης

· και ο ανεξάρτητος εκείνη την εποχή δημοτικός σύμβουλος, Κώστας Ρόκος

Οι εκπρόσωποι της Λαϊκής Συσπείρωσης, αν και επιχειρηματολόγησαν κατά της εμπορευματοποίησης του νερού αλλά και κατά του τρόπου λειτουργίας της ΔΕΥΑ Αγρινίου, ψήφισαν ΛΕΥΚΟ.

 

Όλα αυτά όμως είναι «περσινά ξινά σταφύλια», για το «ξίνισμα» των οποίων οι ευθύνες έχουν ονοματεπώνυμα και έχουν καταγραφεί στην ιστορία.

 

Σήμερα το διακύβευμα είναι ακόμα πιο σημαντικό, αφού η κυβέρνηση Μητσοτάκη, η κυβέρνηση δηλαδή της διασφάλισης των συμφερόντων των πάσης φύσεως «παρόχων», έχει ήδη νομοθετήσει την πλήρη εμπορευματοποίηση του νερού μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2024 και κανείς σε αυτό το Δήμο δεν ασχολείται.

 

Επειδή λοιπόν, η «Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων» θα ρυθμίζει από την 1η Ιανουαρίου 2025, τα επίπεδα του ανταγωνισμού της «απελευθερωμένης» πια «αγοράς» νερού, είναι απολύτως σαφές πως ο ανταγωνισμός που θα δημιουργηθεί σε συνδυασμό με την εφαρμογή της ΚΥΑ των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών – Εσωτερικών – Περιβάλλοντος και Ενέργειας – Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, που δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ της 27/9/2024 με τίτλο: «Καθορισμός γενικών κανόνων κοστολόγησης και τιμολόγησης υπηρεσιών ύδατος, μέτρα βελτίωσης αυτών – διαδικασίες και μέθοδος ανάκτησης κόστους των υπηρεσιών ύδατος στις διάφορες χρήσεις του», θα αυξήσει τα τιμολόγια του νερού από 50 έως 80%.

 

Καλούμε την δημοτική αρχή Αγρινίου και κάθε δημοτική αρχή της χώρας να πολεμήσει κόντρα στην εφαρμογή αυτών των νομοθετημάτων και μάλιστα θαρραλέα. Να προχωρήσει δηλαδή, έστω και τώρα, έστω και αργά, στο κλείσιμο της ΔΕΥΑ Αγρινίου, συστήνοντας ξανά τη Διεύθυνση ύδρευσης του Δήμου Αγρινίου μεταφέροντας σ’ αυτή όλες τις αρμοδιότητες, το υλικοτεχνικό υλικό και το ανθρώπινο δυναμικό της ΔΕΥΑ Αγρινίου, δηλώνοντας ξεκάθαρα ότι τα όσα αποφασίζονται, από όποιους κι αν αποφασίζονται, μας βρίσκουν απέναντι και είμαστε αποφασισμένοι να υπερασπιστούμε τον κοινωνικό χαρακτήρα του νερού. Γιατί το νερό για μας δεν είναι εμπόρευμα· είναι θεμελιώδες στοιχείο για την απαρχή και διατήρηση της ζωής στον πλανήτη και η απρόσκοπτη πρόσβαση σ’ αυτό, σε τέτοια ποσότητα και ποιότητα που να ικανοποιεί τις βασικές μας ανάγκες, είναι κατοχυρωμένο ανθρώπινο δικαίωμα, ανεξάρτητα από το επίπεδο της οικονομικής μας ανάπτυξης. (UN Water Conference, Mar del Plata,1977) .

 

 

—————————————————————–

* Ο όρος «αυθαίρετη» που χρησιμοποιούμε για τον χαρακτηρισμό της τιμολογιακής πολιτικής της ΔΕΥΑ Αγρινίου χρησιμοποιείται με την πολιτική του διάσταση και όχι τη νομική του.
** Ο όρος «καταχρηστική» που χρησιμοποιούμε για τον χαρακτηρισμό … (όπως παραπάνω)

Σχετικές δημοσιεύσεις